Cu Chi tunnels/HCMC

29 maart 2024 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Ondanks dat we al wel echt gewend zijn aan het vroege opstaan, was deze ochtend toch wel weer ff vroeg, met om 0520u de wekker😖 Om 06u op het dak/17e verdieping het ontbijt en om 0630u in de bus. Door de enorme ochtendspits van voornamelijk scooters, waren we na ongeveer een uur pas de stad uit. Om 08u waren we bij de CuChi tunnel.

Op dit complex konden we een gedeelte zien van het tunnelnetwerk dat tijdens de Vietnamoorlog gebruikt werd. Het gangenstelsel is zo'n beetje 200km en er is destijds 18km door de USA gevonden.

Deze tunnels waren verdeeld in 3 lagen, er werd gekookt, geslapen, geschuild, boobytraps gemaakt etc. In de tunnels kunnen wij westerlingen sowieso niet staan. Je mocht een tunnel proberen (van 100mtr), waarbij je gehurkt doorheen moest. Ik heb ff overgeslagen....Onvoorstelbaar hoe de mensen/soldaten hier destijds zich met mens en materialen in voort bewogen.
Aangezien de Amerikanen veel meer munitie hadden dan de Vietnamezen, moesten ze het voornamelijk tactisch/slim spelen. Dit deze ze oa door veel vallen te plaatsen/maken. Letterlijke valkuilen, bedekt met bladeren, waar je gespiest werd op een bamboestok (en die waren erg scherp gemaakt).

Het complex is gelegen in een tropisch gebied, waar we halverwege nog wat agave (thee) te proeven kregen. Aan het einde nog een zwart wit film vertoning en daarna door naar de bus. Na een kwartiertje rijden, kwamen we bij onze lunchplek aan. Heerlijk stekkie, met nevelsprinklers en dat was erg aangenaam met temperaturen 🥵

Op de terugweg was het binnen 3min stil in de bus. Iedereen ging nog even wat bijslapen.... Om 1330u weer terug in het hotel en de rest vd middag vrij dus tja....wat te doen met die vrije tijd 🤔 Eerst ff gaan zwemmen, op het dakterras (17e verdieping, nog een relatief klein gebouw in vergelijking met de andere gebouwen in de buurt). Lekker afgekoeld en om 15u weer fris en fruitig beneden. Met een groepje de stad in en als 1e stop de Saigon Mall. Vooral fijn vertoeven vanwege de airco....maar diverse westerse winkels en prijzen daar te vinden. Vervolgens naar de 'koopjesmarkt'. Daar was compleet het tegenovergestelde vd mall....🙈😂

Inmiddels was het alweer 1730u en vanwege de vroege lunch, hadden we wel trek. Met 7p wesen eten bij Nhà Hàng Ngon, een net streedfood restaurant. We dachten dat het wat kleinere hapjes zouden zijn dus hadden van alles besteld. Ik had oa 2 springrolls maar die waren net zo groot als 4 Van Dobben kroketten en enorm gevuld.

Na een goed gevulde maaltijd, zijn we naar Nguyen Hue gegaan en daar bij The Letter, een cafeetje in 'The Cafe Apartments' wat gedronken. Een soort flatgebouw waarbij diverse huizen zijn omgebouwd tot bar/restaurant. Je hebt vanaf het balkon een erg leuk uitzicht over de boulevard. In het cafeetje waar wij zaten, kon je alleen koffie/thee krijgen. Op zich prima thee (icetea/bubbletea, iig geen 'hot tea'), maar sommigen hadden ook nog zin in een cocktail. Dus met 4 (vd 7) zijn we nog een rooftopbar in gedoken en met wederom uitzicht op de boulevard nog even een lekkere mojito gedronken. Om 22u weer terug op hotel en uurtje later het licht uit na weer een bijzondere dag.

Jouw reactie