Highlights van De Kaap

18 november 2022 - Cape Town, Zuid-Afrika

Vrijdag 18 november, dag 14

Om 07u zaten we aan het ontbijt. Erg goed verzorgd/uitgebreid ontbijt dus weer vol energie om 08u op reis. Rond 0830u waren we weer de haven waar we gisteren hebben gegeten. We moesten om 0830u boarden voor de tour naar Robbeneiland. Met de katamaran Krotoa (vernoemd naar vrouwelijke gevangene) was het ongeveer een half uur varen naar het eiland.

Robbeneiland is al bijna 400 jaar in gebruik om o.a. gevangenen op te bergen. Het is ook nog een leprakolonie geweest. Het eiland is het meest bekend vanwege het gevangenschap van Nelson Mandela, 1 van de vele politieke gevangen. We kregen een rondleiding van een ex gevangene en hebben de cel van Mandela gezien. Een bijzonder (kleine) eiland vanwege haar geschiedenis dus daarom bijzonder om te kunnen bezoeken. Er wonen nog zon 150p op het eiland. Ze hebben wel een school en kerk maar geen supermarkt....In 1999 werd het eiland op de Werelderfgoedlijst geplaatst.

Om 1310u kwamen we aan dus we waren precies op tijd weer bij het pick-up point om met de bus naar de volgende excursie te gaan, de Tafelberg. We reden dwars door de stad, druk maar wel erg leuk om op deze manier nog wat van de stad te zien aangezien we verder daarvoor geen tijd meer hebben. Het was een flinke klim omhoog, knap gereden van de buschauffeur 🙏 We zouden met een kabelbaan omhoog gaan. In de gondels konden 65p en de gondel draaide rond tijdens de rit. We moesten nog wel eerst een half uur in de rij staan/wachten maar gelukkig scheen het zonnetje ☀️.

Een prachtige rit/vaart/vlucht omhoog met enorme uitzichten over Kaapstad, de bergen, de kust....eigenlijk alles!! Om 1445u stonden we echt bovenop de (koude) Tafelberg. En tja op een tafel....hoort eten....dus eerst ff wat lunch gescoord. De vogels vonden het ook erg lekker.... Daarna genoten van het adembenemende uitzicht. Niet uit te omschrijven, niet op een plaatje vast te leggen....gewoon het daar staan/zijn, ronduit geweldig!! Het was na een uur toch flink koud (zo'n 12gr) en we kwamen steeds meer un de wolken te zitten dus tijd om weer terug te gaan om 1630u zaten we weer in de warme bus op weg naar het hotel.

Om 1830u zaten we aan de borrel met zn allen. Even een moment om terug te kijken naar een mooie en bijzondere reis. Suzanne had het mooi verwoord en zij heeft door haar begeleiding ook echt gezorgd voor een onvergetelijke reis. 'Onze Belg' had een mooi liedje geschreven voor haar als dank en we konden het refrein meezingen voor haar. Erg leuk en knap verzonnen, kudos voor hem👍 Over kudos....eigenlijk kudus (spreek uit als koedoes) gesproken....die smaakte erg lekker als hoofdgerecht. We hebben na de borrel een lekker en gezellig afscheidsdiner gehad in het restaurant vh hotel. Het restaurant heet The Wild Fig, wat komt door de gigantische vijg die op de parkeerplaats tussen het restaurant en receptie staat, erg mooi! Bij de borrel hadden we trouwens nog een leuk spelletje. Iedereen had een 'flut' cadeautje/souvenirs gehaald en deze zouden 'geruild' worden. In de kring en dan doorgeven en bij stop....was dat jouw cadeautje. Ik een stokstaartje gekregen die ik Nelson ga noemen😉

Vanavond zou eigenlijk onze laatste avond zijn en we zouden vannacht terugvliegen naar Amsterdam. Maar....net voordat wij vertrokken heeft de KLM de terugvlucht geannuleerd en er was voor deze dag geen andere optie meer. Dus heel vervelend.....we blijven ruim een dag langer🥳🥳🥳 En dat is mooi want dan kunnen we morgen nog een 3tal leuke uitjes doen. Dus snel slapen nu want ook morgen, ondanks deze 'vrije dag', gaat de wekker om 0550u 😱🥴

1. Raymond van Peer:
    18 november 2022
    Leuk het reisverhaal te lezen.
    Ik beleef mijn eigen rondreis Zuid Afrika weer helemaal.
    Geniet nog van de extra tijd daar
  2. Akki:
    Lieve mensen daar
    Er komt een einde aan jullie mooi avontuur, toch onverwacht een kleine toegift. Geniet er van. Een grote geruststelling is dat er in Nederland een lekker bed wacht en je eindelijk lekker kunt uitslapen! Welkom thuis
  3. Ivonne Klomp:
    19 november 2022
    Wat heb je het allemaal leuk beschreven en wat een gave reus. Een super mooie herinnering.
  4. Brigitte en Theo:
    19 november 2022
    Jammer dat het weer is afgelopen. Maar jullie hebben wel genoten. Dat heb je uitgebreid geschreven, dank hier voor. Wij wensen jullie een goede terugreis en hopen op snel weerzien.
    Bij thuiskomst maar eerst ff bij slapen. Groetjes en een dikke Limburgse knuffel.