Van Noord naar Zuid

12 november 2022 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Donderdag 10 november,  dag 6

Aan de accommodatie lag het absoluut niet, want die was perfect, net als de omgeving. Maar een goede nachtrust is me helaas nog niet gegund. Vanochtend om 0530u was de vallei niet te zien vanwege de mist. Het had snachts dan ook fiks geregend en geonweerd en was inmiddels een stuk frisser dan gisteren. Om 07u liep ik buiten met mn camera, eens kijken of ik nog wat wild kon spotten. Gelijk buiten mn accommodatie stonden 2 njala's. Daarna op het resort nog meerdere tegengekomen. Verder vooral druk met vogels en genoten van de prachtige uitzichten.

Vandaag een binnenlandse vlucht dus maar eens mn koffer gestructureerd. Na verder relaxed opstarten en een heerlijke douche om 09u aan het ontbijt. Om 10u vertrokken we, op weg naar het vliegveld waar we zo'n 6u over zouden doen. Bij de 1e stop een broodje voor een lunch onderweg gehaald. Bij de 2e stop nog een paar bijzondere dieren gespot....jawel....de big 5 is compleet!! De neushoorn eindelijk gezien. Er stonden ook nog buffels en struisvogels bij. Zowaar geen impala's.....

Om 1545u waren we bij het vliegveld, inchecken, door security en om 1705u boarden. Keurig op tijd vertrokken en 19u geland in Port Elisabeth. De koffers waren er snel, dus hup de bus weer in en door naar het hotel. Daar waren we rond 20u. Een hele andere accommodatie dan gisteren maar prima hotelkamer. Om 2030u eindelijk een hapje eten, alleen de 1e batch pizza's waren verbrand dus uiteindelijk pas om 2145u aan het eten. Gelukkig hadden we wel op tijd de drankjes....

Vrijdag 11 november,  dag 7

Eindelijk zo'n 5u vast geslapen dus redelijk uitgerust....Helaas was het pap/mam anders. Pap had lopen spoken (overgeven/diarree) dus die was nog niet goed te pas. Dus met 'stoppers' en ORS helaas op pad. We stonden alweer om 0630u beneden met de koffers en om 07u vertrokken we met een ontbijt to go naar de volgende bestemming.

Weer een hele andere omgeving dan in het noorden. We komen aan in het Addo Elephant National Park. Dit park is de 3e grootste van Zuid-Afrika. Er zouden zo'n 600 olifanten rondlopen. Ook in dit park zouden we elanden, zebra's, leeuwen en luipaarden kunnen zien. Dus onze 'spotmodus' ging weer aan! Deze keer geen jeep maar in de bus door het park. Gelukkig konden de ramen los dus hadden goed zicht.

Enorm veel olifanten gezien, een paar elanden, struisvogels, kudu's, gnoes en een jakhals. Dus weer een succesvolle tour!! Na een korte stop bij het visiter centre weer op pad. Weer een goede 1,5u in de bus tot aan de lunchstop. Pap was nog niet echt in orde dus hij had alleen wat biscuitjes gegeten. Helaas kwam dat er onderweg ook uit....het enige voordeel was in deze, dat je hier het vuilnis dus langs de weg kunt gooien.....

We arriveerden bij Tsitsikamma National Park. Een park dat de 100km lange kustlijn beschermt tussen Plettenburg Bay en Humansdorp. Pap/mam zijn in het restaurant in de baai gaan zitten terwijl wij naar de monding van Stormrivier zijn gaan wandelen. 550 treden (klimmen/dalen) door de natuur en uitkomend bij de hangbrug die over de monding is gebouwd. Erg prachtig uitzicht. We hadden gelukkig ook heerlijk weer, zo'n 25gr.

Daarna was het nog een uurtje rijden naar het hotel in Plettenburg Bay, dat aan de Tuinroute ligt. Rond 18u waren we in het hotel en heb pap/mam gelijk naar boven gebracht. Pap is op de kamer gebleven en mam en ik zijn mrt de groep wezen eten. De chef had nog wel een soepje voor pap klaar gemaakt maar helaas smaakte hem dat nog niet echt.

Zaterdag 12 november, dag 8

Helaas had pap nog een onrustige nacht gehad (en daardoor mam ook). Besloten dat pap niet mee zou gaan op de excursie vandaag. Gelukkig blijven we 2 nachten in dit hotel dus is dat mogelijk! Mam en ik naar het ontbijt en daarna verzamelen voor een bezoek aan de township Qolweni. Wij zouden het de sloppenwijken noemen....een community waar zo'n 9000 mensen samen leven in bijzondere kleine houten met golfplaten bedekte huisjes. Iets dat wij ons niet voor kunnen stellen hoe het is om zo te moeten leven. Plassen en wassen op een openbaar toilet, 1 kamer voor 5 personen.... Er is nu wel een project dat er 'Mandela' huisjes worden gebouwd. Stenen huizen met normale/goede voorzieningen waar men kan wonen. Het huisje wordt aangeboden en men hoeft dan alleen stroom te betalen. We kregen een rondleiding door Kaia (wat thuis betekent) die zelf verhuisd was van een 'krot' naar een Mandela huis.

Bij terugkomst ben ik naar de apotheek gegaan voor nog wat meer/betere medicatie voor pap. Bij aankomst in het hotel zat in de bar...nee nog niet aan het bier maar gelukkig al wel wat opgeknapt. Ook weer wat gegeten dus hopelijk sterkt ie weer aan en heeft ie weer meer energie voor de excursies morgen.

We zouden vanmiddag nog een wandelexcursie hebben maar helaas gooide het weer roet in het eten. Het weer was te onvoorspelbaar en aangezien we ook over rotsen moesten lopen, hebben ze voor de veiligheid gekozen. Uiteraard jammer maar fijn dat ze zo begaan/verstandig zijn. Dus extra vrije tijd dus....ff slapen😴 Vanmiddag nog ff met pap/mam over 'de boulevard' maar hier zijn alle winkels dicht op zaterdagmiddag. Dus alleen ff geshopt bij De Spar. Goeie tip vd reisleidster.....biltong....erg lekker als borrelsnack😋 Op het terras nog een drankje en nu weer op hotel en straks hapje eten. Morgenochtend zitten we weer om 0715u aan het ontbijt en hebben we een drukke dag voor de boeg dus weer bijtijds bed in vanavond (wat zullen we slapen als we weer thuis zijn....).

1. Peer:
    12 november 2022
    Weer een mooi verhaal Fem. Lijkt wel een oefening. Zal wel de nodige wallen hebben met zo weinig slaap 😝 ... Maar is de moeite waard.
  2. :
    12 november 2022
    Je ziet me snel na thuiskomst dus kun je zelf checken of die wallen er zitten🤣
  3. Hetty:
    13 november 2022
    Leuk om zo mee te gaan met jouw reis. Wat een mooie herinneringen zullen jullie hebben straks!
  4. Anneke:
    13 november 2022
    Fem wat schrijf jij een mooi reisverslag. Wat een belevenissen. Het kost veel energie maar dan heb je ook wat. Ik hoop dat Henk morgen weer gewoon mee kan doen. Lieve groetjes ook voor Henk en Cor.
  5. Gerda wesdorp:
    13 november 2022
    Hoi een heel mooi verslag en geniet er maar van doe de groetjes aan je ouders vg gerda en rob 🛫♥️
  6. Evelienkooloos Kooloos:
    13 november 2022
    Femke wat n reis. Beterschap voor Henk en lekker genieten samen. Meelezen wat je beschrijft is ook erg leuk dank daarvoor. Groeten dikkelien
  7. Rian Diebels:
    13 november 2022
    Hoi Femke, Leuk om jullie vakantiebeleving in Zuid Afrika mee te mogen maken. We hopen dat het met je vader beter gaat nu en dat ook hij kan genieten van alles. Veel plezier en vele mooie momenten gewenst met elkaar. Michel & Rian
  8. H van Elk:
    13 november 2022
    Weer mooi verhaal en zo leuk om terug te zien met leuke foto's gelukkig is je paps weer opgeknapt geniet er nog van ❤
  9. Vincent:
    15 november 2022
    Super leuk dit steeds te lezen. Veel
    Impressies hoor. Druk druk druk.
    Fijn te lezen dat je vader weer wat beterder is!
    Kus van ons!