Met de stroom mee....

15 november 2022 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Zondag 13 november, dag 9

Om 05u wakker terwijl ik tot 0630u mocht slapen....maar ff serie gekeken en om 0645u ff gecheckt hoe het bij pap/mam was. Gelukkig hadden die een goede/rustige nacht gehad en was pap weer beter te pas. Blijkbaar heerst een virus in de bus want er waren vanochtend meerderen niet lekker/fit helaas.

Na een chaotisch ontbijt (mede vanwege dat er geen stroom was), vertrokken we om 08u. We zouden vandaag naar Oudtshoorn gaan en dat was gelukkig niet zo lang rijden. De 1e pitstop was een fotostop waarbij we een prachtig uitzicht hadden over de kustlijn. Bij de volgende pitstop konden we even een koffie/broodje scoren. Vandaag weer een totaal andere omgeving waar we doorheen reden. Een afwisseling van bergen, kust, groen, 'semi savannah', regen, zon.... Onderweg vertelt de reisleidster Suzanne diverse verhalen en/of geeft informatie over de plaats/locatie/geschiedenis. Inmiddels begrijpen we haar Afrikaans goed. Bijvoorbeeld als ze bedoelt 'hoofdstraat' dan klinkt dat bij haar als 'woefstraet'. Wij hebben het meestal over hersenen, zij zegt altijd brein. Ze verkleinen ook de woorden veel, zoals 'dat kost zoveel randjes'. Suzanne is heel open, behulpzaam (zeker ook voor pap/mam), erg vriendelijk, gezellig, duidelijk en weet veel te vertellen. Dus erg prettig om haar als reisleidster te hebben!!

Rond 11u kwamen we aan op onze nieuwe locatie, bij Kleinplaas. Een resort met huisjes en kampeergedeelte. Heel snel de koffers op de kamer en weer terug de bus in voor de excursie naar de Cango grotten. Om 12u begon de rondleiding door deze prachtige grotten. Pap/mam gingen mee tot 'kamer 2' wij liepen nog door tot 'kamer 4'. Erg imposante grotten met stalagmieten en stalactieten, bijzondere formaties en lang genoeg....(aangezien ik enigszins claustrofobisch ben aangelegd). We hebben ongeveer 1/3 vd grotten gezien. Je kon wel verder maar daarvoor moet je maatje 32 hebben🙈 We hadden iig een erg leuke tourguide die enthousiast vertelde over alle formaties. Op het einde hebben we in 'de grote zaal' met zn allen Vader Jacob gezongen....uiteraard om de akoestiek te testen.

Om 14u waren we op de volgende bestemming, de struisvogel boerderij. Er zijn zo'n 350 boerderijen waar zo'n 200.000 struisvogels in/rondom Oudtshoorn leven. Deze plaats staat dan ook echt bekend om haar struisvogels (een soort van Barneveld maar dan met iets 'grotere kippen' zeg maar....). We gingen met een soort treinstel achter de trekker over de boerderij heen waar we ook een struisvogels konden voeren. Een leuk tafereel werd dat....Er werd nog zo gezegd, hou je bakje goed vast....wat een kracht zit er in die beesten. Erg mooi om ze zo van dichtbij te zien.

Op naar de volgende excursie.....naar de supermarkt....want er moest eten gehaald worden voor de 'braai' (BBQ). En aangezien er alleen ontbijt geserveerd wordt en geen diner moeten we morgenavond zelf koken.....dus dat werd ff shoppen. Om 1630u waren we weer terug, ff snel omkleden en beginnen met de voorbereidingen voor de braai. De dames snijden, de mannen schroeien..... Heerlijk met zn allen buiten aan een lange tafel eten/drinken, erg gezellig.

Om 2030u was er nog een laatste excursie, sterren kijken. We hoefden daarvoor gelukkig niet ver weg, het was op het resort. Een sterrenkundige had zn telescoop op een weiland geplaatst en gaf ons daar de nodige uitleg over het sterrenstelsel. Het is een heldere nacht dus ook veel te zien en zeker door de telescoop. Zelfs de ring van Saturnus! Om 22u zou overal de stroom eraf gaan dus zouden we weinig lichtvervuiling hebben en zou alles nog beter te zien zijn. En dat klopte....na nog een biertje bij het kampvuur nog even terug gelopen maar het weiland en....prachtige heldere donkere hemel met felle sterren en planeten!!

Nu ook in een donkere kamer want de stroom blijft er tot middernacht van af. En ook morgenochtend tussen 06-0830u. Ze geven de stroomonderbrekingen een paar dagen vt voren door zodat men er rekening mee kan houden. Door achterstallig onderhoud en kapotte centrales kan er niet genoeg stroom geleverd worden dus vandaar dat ze deze 'powerstops' inlassen. Goed excuus om 'vroeg' te gaan slapen, alhoewel het inmiddels middernacht is en ik waarschijnlijk morgenochtend toch wel weer vroeg wakker zal zijn.....

Maandag 14 november, dag 10

Vanochtend kunnen uitslapen maar tja...om 0715u maar een rondje over het resort (op het kampeergedeelte stonden veel campers met Duits kenteken) en om 0830u ontbijt. Vanochtend een relaxte dag en we vertrokken om 0930u naar de bergen. Om precies te zijn naar de Swartbergpas, waarvan de top zo'n 1500 mtr is.

We stopten bij het restaurant 'Kobus se gat'....daar stapten we over in een kleinere bus. Voor degene die dat wilden, kon je naar beneden terug fietsen dus er ging een aanhanger vol fietsen én helmen mee. De bergpas is aangelegd door gevangenen olv ir Bain. Prachtige uitzichten en ook met fantastisch weer dus we konden ver kijken. Onderweg legde Kobus nog eea uit over de begroeiing op de bergen en op de top stopten we en mochten we een stuk wandelen. We werden opgepikt en toen was het tijd voor de fietsers onder ons om op te stappen. Aangezien ik kan uitglijden over herfstbladeren en eikels, leek me het niet zo verstandig om op een stoffig kiezelweggetje langs een ravijn maar beneden te fietsen dus....de bus was heerlijk comfortabel en kon zo nog extra lang genieten van de indrukwekkende omgeving.

Bij terugkomst bij het restaurant was er inmiddels lunch voor ons klaar gemaakt. Er was weer een buffet met vlees van de braai. Oa struisvogel was er te eten, erg lekker! En heb mn stoel moeten delen met een heel lief klein katje. Zo voelde Dexter ook nog wat dichterbij 😻

Rond 1530u waren we weer bij de supermarkt omdat er toch nog meer drank ingeslagen moest worden....en toch nog een extra toetje meegenomen.... Zuid-Afrikaanse melktaart. Die hadden we gisteren ook na de braai en die smaakte toch lekker😋😋😋

Even tijd voor ontspanning was er, dus een plons in het zwembad. Daarna weer de foto's overzetten, bier drinken en....zelf eten koken. We hadden niks uitgebreid gemaakt, wokgroenten met noodles en als toetje dus overheerlijke melktaart. Na de afwas nog ffkes een drankje en nu het blog weer bijwerken en zo lekker bed in. Gelukkig gaat de stroom er vanavond niet af....oh...toch wel merk ik net nu ik dit typ.... Wilde nl net mn airco aanzetten want het was vandaag 34gr en nu, het is hier nu 22u, is het nog 24gr. Goed...dat wordt dus kaarsje aan en boven de dekens...

1. Akki:
    15 november 2022
    Ik vind nog steeds een spannende verslaglegging van jullie reis. Ik lees het met veel plezier. Genirt er van!
  2. Hetty:
    15 november 2022
    Wat een prachtige reis Femke!
  3. Marrie Bruin-Schippers:
    15 november 2022
    Geweldig en leuk en veel herkenbaar. Geniet maar lekker.XXX
  4. Simone Leeflang:
    Hmmmm melktaart. Klink lekker haha
  5. Mario:
    Gaaf hoor! Geniet ervan.
  6. Brigitte en Theo:
    15 november 2022
    Wat een mooi verhaal schrijf je iedere keer.
    Fijn om te horen dat pa weer op de been is. Misschien kun je zo,n melktaart meenemen, dan ruilen wij die voor een Limburgse vlaai??
    Lees ook dat je de bvotjes niet vergeet te kopen.
    Groetjes en een dikke Limburgse knuffel.
  7. :
    18 november 2022
    Thx!! BVOtje op de Tafelberg gedaan....en ga zeker een melktaart proberen te maken en dan ruilen is goed😉🤣
  8. Sonja:
    15 november 2022
    Leuk om te lezen de reisverhalen a la Fem
  9. :
    18 november 2022