Suikerbossies

17 november 2022 - Cape Town, Zuid-Afrika

Donderdag 16 november, dag 13

Vanochtend vroeg vertrokken...door Kaapstad, voor de Peninsula route. We reden door een soort Beverly Hills....prachtige natuurlijke omgeving met grote huizen. Die konden we goed bekijken want we stonden in de file.... Eerst 1 politiewagen, toen 2, toen gepantserde wagens en toen nog meer..... Bleek achteraf dat er rellen waren door/voor taxichauffeurs. Dus vanwege diverse branden konden we niet de geplande route en hebben we de boot gemist.... Daarmee zouden we om 0830u vertrekken maar stonden toen nog muurvast. Wat ons, aangezien we de tijd hadden...., op was gevallen waren de vele mannen langs de weg. De één met een kruiwagen, de andere met een lange verfstok. We dachten, die staan op de bus te wachten.  Maar die wachten totdat iemand voorbij komt die een schilder nodig heeft of bouwvakker. Dan hebben ze weer een dag (of voor hoelang het nodig is) werk/inkomsten. Het zijn een soort ZZPers zeg maar....

Dus ipv een boottocht gingen we naar Woolworths, de grote supermarkt om ff lunch te scoren. Weer genoeg lekkers maar we hielden ons in.... We reden verder over de Chapman Peaks Drive. Een prachtige kustroute. We stopten op een uitkijkpunt waar je mooi Houtbay (waar de boot lag) zag liggen. En...daar ook dolfijnen gespot dus dat was helemaal gaaf!

Na een paar overstekende struisvogels kwamen we bij de meest zuidwestelijke punt van (het continent)Afrika. Als echte toeristen werden er veel foto's gemaakt met dit bord. Daarnaast was er een mooie branding met op de rotsen veel Jan van Genten en zeehonden!.

Een kwartier verderop (het leek vandaag een beetje op een 'hop-on, hop-off bus') was de oude vuurtoren uit 1860. We moesten hier naar boven met een kabelbaantreintje. Ze hadden ons al wel gewaarschuwd voor bavianen en ja hoor, bij de ingang vd wagon zat er eentje te wachten. Snel deuren dicht en naar boven. Pap/mam bleven op 'de begane grond', ik nog even wat trappen op naar de vuurtoren waar je ook een prachtig uitzicht had over de bergen, kustlijn en brandingen. Met de kabeltrein weer naar beneden, de lunch to go gegeten, uiteraard ff naar het winkeltje en toen weer op pad.

Langs de kant vd weg een fotostop voor de Protea (suikerbossie) bloem. 90% van deze bloemensoort komt in het fynbos in Zuid-Afrika voor.
Rond 1330u waren we in Simonstad (je hebt Simonsberg, Simonstad en Stellenbosch, alledrie vernoemd naar Simon van der Stel. In deze stad konden we bij Boulders Beach de Afrikaanse pinguïns zien. Deze noemen ze ook wel Jack Ass pinguïns vanwege het geluid dat ze maken op een ezel lijkt. Ze leven er met honderden, ze zijn niet erg groot/zwaar, zo'n 50cm en 5kg. Wat een leuke beestjes om zo van dichtbij te kunnen zien. Op het wandelpad terug hebben pap/mam nog een (Italiaans) ijsje gehaald en kwamen we langs een marinebasis.

Onze laatste stop van vandaag was in Groot Constantia. Een landgoed vol druivenranken, productie van wijn en uiteraard.....wijn proeven. We kregen een rondleiding langs de vaten en productiehal. Daarna mochten we 5 verschillende wijnen proeven. De rose/witte wel opgedronken maar de rode, na een klein slokje, toch laten staan. Toch liever een Afrikaanse Windhoek 🍻

Om 17u waren we weer in ons hotel, aan de rand van De Kaap. Even de blog bijwerken, foto's overzetten, biertje, douchen en weer richting het diner met de bus. Vanavond zijn we naar V&A (Victoria en Alfred) Waterfront geweest. Een grote mall met diverse restaurants aan de waterkant/haven. We aten bij City Grill Steakhouse dus een heerlijke burger met friet stond er op het menu. We werden ook nog getrakteerd op een groep die een Afrikaanse dans opvoerden. In de bus hebben we alvast afscheid genomen van onze buschauffeur Jimmy, want die moet morgen weer ergens anders zijn. Rond 23u waren we weer terug in het hotel dus snel bed in want om 0615u begint de dag weer.

1. Simone Leeflang:
    17 november 2022
    En, hebbie t portie bitterballen genomen….?! Hahaha. Slaap lekker!!
    Morgen laatste dag en zaterdag nog een extra laatste dag. Geniet ee nog even van, t weekend word t hier rond 5 graden brrrrr 🥶
  2. :
    18 november 2022
    Bitterballen eten we thuis wel weer....Hier een lekkere snack: beef biltong!
    En wij trekken de korte broek nog even aan! ☀️
  3. Yvon Vervoort:
    17 november 2022
    Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken! Geniet er nog even van!
  4. :
    Doen we zeker🤩
  5. Akki:
    18 november 2022
    Ik heb weer volop genoten van de mooie verhalen.
    Geniet nog even want het is zo weer voorbij
  6. :
    Doen we zeker 💋
  7. Brigitte en Theo:
    18 november 2022
    Die pinguïns zijn leuk hé. Het is iedere keer weer genieten van wat je schrijft. Dagen vliegen voorbij neem ik aan als je zoveel doet bezichtigen.
    Heel veel groetjes en nog veel reis plezier.
    Pa weer wat aan de betere hand?
  8. :
    18 november 2022
    Erg leuk inderdaad. Vandaag ook weer gezien én zeehonden én dolfijnen ❤️
  9. Gert Broekhuis sr:
    19 november 2022
    Prachtig die reisverslagen.
  10. Evelienkooloos Kooloos:
    20 november 2022
    Mooi om te lezen Femke, dankjewel en welkom thuis weer. Groeten ook aan Cor en Henk