Cảm ơn Việt Nam (Dankjewel Vietnam) ❤️

2 april 2024 - Thành phố Phan Thiết, Vietnam

Het is zover....het einde van mn reis door Vietnam en wat was ook deze reis weer prachtig.

Allereerst natuurlijk spannend in wat voor een groep je terecht kom. 25 onbekende mensen en het moet maar klikken.... De jongste in de groep was 20, de oudste 70. De ene woonde in Groningen, de andere in Limburg. En de ene was lasser en de andere internist. Dus een ontzettend diverse groep mensen die 17dgn met elkaar optrekken. Tuurlijk trek je soms wat meer naar bepaalde personen toe, maar het ging allemaal erg gemoedelijk en iedereen keek naar elkaar om. We hadden helaas een virus in de groep, dus meerdere zijn ziek geworden, maar er werd dan van alle kanten hulp geboden/op elkaar gelet. En complete medicijnvoorraden werden met elkaar gedeeld😂 Zeker goede/fijne herinneringen aan de groep🥰

En dan de herinneringen aan Vietnam...wat is me het meeste bijgebleven/heeft het meeste indruk gemaakt?! Tja...ik moest zelf ff mn reisverslagen terug lezen, want we hebben toch stiekem best veel gedaan in korte tijd🙈😂 Was het te druk? Ja en nee....tuurlijk had ik tussendoor best ff een extra rustmoment willen hebben maar aan de andere kant, ik ben hier nu toch. Uitrusten doe ik thuis wel weer...😉

Vt voren wist ik dat het best een intensieve reis zou worden en dat klopt. Vaak (erg)vroeg op en zeker geen vakantie....Maar zowel het busvervoer als de hotels waren prima. Je koffers werden voor je in/uit de bus gesjouwd en naar je kamer gebracht/gehaald. En daar stond altijd wat water klaar. Iedere ochtend prima ontbijt in de hotels dus wat dat betreft goed verzorgd. Dus qua reis werd je daarin goed ontzorgd 🙏

En dan de indrukken vh land. Dat zijn er zoveel maar hieronder toch een 'paar'....

[  ] De hoeveelheid scooters in dit land (en hoe ze rijden...🙈)
[  ] Hoe ze op de scooter zitten....met z'n 4en, met complete kasten en de chauffeurs zijn helemaal ingepakt alsof het -5gr is buiten....
[  ] Het non stop getoeter 📣 (En geen structuur op de weg...)
[  ] De kids die ons bij de Tempel van Literatuur zo enorm interessant vonden🥰
[  ] Hoe alles en iedereen op straat leeft
[  ] De continue geur van eten
[  ] Het aanbod van eten..🍚 en natuurlijk het eten met stokjes
[  ] Dat de mensen echt nog van die punthoedjes dragen (en niet alleen voor de toeristen)
[  ] Dat het eten niet zo pittig is (zoals bijvoorbeeld in Thailand)
[  ] Hoe uitgestrekt rijstvelden zijn (en hoe hard/lang die mensen daarop werken)
[  ] Hoe creatief ze hier zijn met van allerlei producten
[  ] Hoe ze het vlees/vis in die hitte kunnen laten hangen 😖
[  ] Hoe je een best wel hard rijdende trein door een drukke barstraat laat rijden🙈
[  ] Wat een bijzondere taal het Vietnamees is...ma/ma/ma/ma
[  ] Hoeveel tempels ze hier hebben 🏯
[  ] Dat je ongelooflijk veel ingrediënten nodig hebt voor een echte Vietnamese maaltijd🤔
[  ] Dat de cocktails hier zo goedkoop zijn🍸😂
[  ] Dat ze hier net zulke goedkope en pittige massages hebben als in Thailand 🙏
[  ] Hoe je soms heel erg terug gaat in de tijd... (stijl huizen, met z'n allen in 1 kamer slapen, met de hand wassen, etc)
[  ] De vriendelijkheid van de Vietnamezen❤️
[  ] Er veel verschillende soorten (lekkere) biertjes zijn... Hanoi beer, Tiger, Saigon, Larue, Huda, 333 🍻
[  ] Dat er veel groen is en wat minder bloemen 🌴🌳🪴
[  ] De coupure vd bankbiljetten echt bizar zijn...van 1.000 tm 500.000 Dong 💸
[  ] Vietnam een intensieve en nog relatief jonge geschiedenis heeft
[  ] Dat de meeste Vietnamezen best klein zijn🙈
[  ] Dat ze best netjes zijn (schoenen uit bij huizen, veel vegen)
[  ] Dat er weinig (zichtbare) insecten zijn (maar 5 kakkerlakken gezien) . Wel veel vlinders.
[  ] En vast nog wel meer want af en toe denk je...oh ja...dat hebben we ook nog gezien/gedaan/meegemaakt😉

Na 20dgn zit het er toch echt op. Wederom te kort voor zo'n land en hoewel ik graag nog eens terug ga, zal mn volgende rondreis hoogstwaarschijnlijk weer een andere bestemming zijn... Voor nu neem ik weer mooie herinneringen mee 🥰 En kom ik morgen weer aan in het natte frisse NL 😖 maar wel fijn om mn lieve ouders, vrienden, familie en mn pluizige maatje weer te zien ❤️ (en volgende week mn collega's weer😉).