HCMC-> Mekong Delta

30 maart 2024 - Mekong Delta, Vietnam

Na heerlijk 7u slapen, om 0630u weer wakker. Nog ff snoozen en om 0730u aan het ontbijt en om 0815u in de bus. Vandaag op pad naar de Mekong Delta. Met een korte pitstop, kwamen we rond 1030u aan bij de boot, waarmee we eerst een stuk de Mekong rivier op gingen.

De Mekong rivier is zo'n 4500km lang en 1 vd schoonste rivieren ter wereld. Het ziet er wel bruin uit maar dat komt door de zeer vruchtbare slib. Rivier is soms 15mtr diep, 3km breed en gevuld met veel vis. In de Mekong Delta is vaak de rijstopbrengst erg goed/veel.

Na het grote brede gedeelte, voeren we de 'zijstraten' in. Daar lagen allerlei 'huisjes'. Eigenlijk was het een verzameling van tuinhuisjes/kruidentuinen, maar dan op het water en ipv een kruidentuin via dat eronder gevangen werd.

Aangekomen op land, zijn we op de fiets gestapt (20x enorm piepende mountainbike, dus iedereen hoorde ons wel aankomen) en hebben een tochtje gemaakt door de prachtige natuur. Ook daar diverse stops gemaakt. En de 1e was bij een champignonkwekerij. En als ik iets vies vind....😖 Maar geproefd en zowaar best lekker (maar dit was totaal anders dan onze Hollandse champignons). Leuk om te zien hoe deze binnen een paar maanden gekweekt/geoogst werden.

Vervolgens door naar de fruittuin, met diverse fruitbomen en daar kregen we een proeverij van. Mango, ananas, papaja, pommelo en jackfruit (en dan dopen in zout/peper). Onze laatste stop was bij een imker. Helaas geen uitleg, wel een lekker kopje thee met....honing en daarvan een flesje voor thuis mee genomen.

De fietsverhuurtoko was gelijk onze lunchplek, waar we een (voornamelijk) vislunch kregen. Daar werden  we in kleine bootje geroeid door een kort stuk water, begroeid met enorme waterbamboe. Daarna de grote boot weer op, waar we nog een verse kokosnoot kregen (geen fan, maar nog wel altijd van pina colada😉).

Na een busreis van een kleine 2u, waren we om 17u weer op hotel. Ff een verfrissende duik in het zwembad, douchen, aankleden en weer op pad. Om 19u naar een mediterraans restaurant gegaan, vlakbij het hotel met zn 8en. Daar erg lekker gegeten, maar was wel duur.... Voor water, drankje, gedeeld voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht was ik 1 miljoen kwijt....oftewel €37. Nog geen geld maar voor hier, behoorlijk duur🙈

Er waren nog een paar mensen die zouden gaan stappen en in 1e instantie leek me dat ook zeker leuk. We waren echter pas laat klaar met eten en besloten om op de boulevard nog even een cocktail te doen. Helaas smaakte die nergens naar dus in het hotel nog even een paar biertjes bij het zwembad gedronken en toen zat de dag er weer op. Op naar de laatste groepsdag....😕

Jouw reactie