We zijn er!

7 november 2022

Er was eens een echtpaar die in 2020 50 jaar getrouwd was. Dit echtpaar heeft al veel met elkaar mee gemaakt maar nog nooit een verre rondreis. Dus na 2x de reis te hebben moeten uitstellen begint op 5 november hun eindelijk hun rondreis.... Lees hier het verhaal van hun avontuurlijke reis....

Zaterdag 5 november, dag 1

Om 0430u ging de wekker maar van de spanning waren we om 04u allemaal al wakker. Om 0530u vertrokken we naar Schiphol want ivm de vermeende drukte moesten we er 4u vt voren zijn. Om 0615u waren we er en om 08u zaten we aan de koffie. De rij bij de Starbucks was langer dan bij het inchecken....

Met de 777-787 vertrokken we om 1030u. Een vlucht van 10u maar met genoeg te eten, drinken en beweging. Om 22u stonden we op Zuid-Afrikaanse grond. De koffers hadden we snel en op naar de groep. We reizen met Djoser, met een groep van 20p. Een gemêleerd gezelschap wat altijd leuk is op zo'n reis. Vanaf het vliegveld was het nog een uur rijden maar het hotel, waar we rond middernacht aankwamen. Alleen even de hoognodige info ontvangen want de wekker zou weer bijtijds gaan. Om 01u op bed, om 06u de wekker. Een nette kamer en pap/mam hadden gelukkig redelijk geslapen. Ik iets minder aangezien mn buren snachts erg actief waren en er diverse autoraces plaats vonden.....

Zondag 6 november, dag 2

Na een korte nacht om 07u aan het ontbijt, heerlijk in een prachtige binnentuin. Om 08u vertrokken we. Pap/mam mogen fijn voorin zitten zodat ze goed zicht hebben (toch weer een voordeel als je de oudste vd groep bent). Aangezien ik ze een beetje in de gaten moet houden, zit ik dus ook zga voorin 😉

We begonnen met een rondrit door Pretoria waar we oa langs het Union gebouw komen, maar aangezien het zondag is, is ie dicht.... Wat wel geopend is, is het Voortrekkersmonument. Hier is de geschiedenis vd Afrikaanse boer beschreven. Na een drankje weer verder door het buitengebied van Pretoria. Onderweg zien we ook 1 vd 4 stadia van ZA. Deze zijn allemaal in de stijl van een .... van de streek gebouwd. Dit stadium was in de vorm van een keramische pot. De buitenwijken bestonden uit 'olifanten huisjes'. Deze zijn kenmerkend door hun gebolde daken. Ook waren er veel 'golfplaten' huizen, echte sloppenwijken. Wat er vooral veel te zien was, was afval.... Maar dat laten ze bewust liggen vanwege de werkgelegenheid. Het afval rapen is nl weer werk voor iemand anders dus biedt veel banen. Ik denk dat ze alleen met veel personeelstekort kampen....

We mochten onze eigen lunch verzorgen dus gestopt bij de Woolworth, een supermarktketen. Altijd leuk om even in een buitenlandse supermarkt rond te neuzen. Met de belangrijkste levensmiddelen zoals een broodje, bananen, chips, cola en wijn reden we door naar Soweto.

In een gezellige straat in Soweto, het leek een soort uitgaanscentrum, staat het familiehuis van Nelson Mandela. Een klein optrekje voor deze bijzondere en belangrijke familie.

We werden voorgesteld aan Maria Antoinette de zus van Hector Peterson. Hij kwam als jonge jongen om bij de protesten in 1976.

Het weer was trouwens heerlijk, zo'n 27gr en zon. En toen we weer instapten in de bus, was het zo'n 40....maar gelukkig heeft de bus airco dus das erg fijn. De bus heeft ook een toilet aan boord, dus we waren erg blij toen we dat zagen, alleen....die werkt niet🤔 Iig een erg nette bus en we worden vervoerd door Freddy. Onze reisleidster Suzanne, komt uit Zuid-Afrika, spreekt half Nederlands, half Zuid-Afrikaans dus erg leuke maar soms goed opletten wat ze bedoelt. (Bijv ondergronds en opgronds ipv bovengronds...). Op zich is de krant hier nog best begrijpelijk voor ons. Er zijn wel veel verschillende dialecten zoals bijvoorbeeld Afrikaans, Zulu, Xhosa, Sotho, Tswana

Nog 1 pitstop gemaakt, dat was erg belangrijk want kort daarna hield de geasfalteerde weg op....oftewel, we kregen 'free massage'. Het was nog maar 25km maar vanwege de wegen deden we daar een uur over. Om 17u kwamen we aan bij de Olifants River Lodge. Een prachtig opgezet resort met lodges en kampeerplaatsen. Het is gelegen aan de Olifantenrivier die tot in Mozambique stroomt. Op het terras en met uitzicht op het tropisch zwembad en de groene omgeving, hebben we ons 1e Afrikaanse drankje gedaan. Om 19u hadden we een prima en gezellig groepsdiner. Hoogtepunt vh eten waren de pompoenballen....

Na het diner hadden pap/mam een probleem op de kamer....het toilet bleef (over)stromen dus ze kregen natte voeten 😥. Ik had 2 kleine kakkerlakken maar die heb ik maar genegeerd 🙈. Vroeg het bed in maar ook helaas weer een korte nacht. Het onweer hing in de vallei en tja...niet mijn favoriet😬

Maandag 7 november, dag 3

Om 0630u stonden de koffers alweer buiten en zaten we aan het ontbijt. Om 07u vertrokken we in de regen en met een lange reisdag voor de boeg. We hebben zo'n 400km af te leggen naar het Krugerpark.

We rijden door groen heuvelachtig gebied. Suzanne vertelt tussendoor van alles over haar land. Oa over steenkoolmijnhandel. Momenteel rijden er praktisch geen treinen dus de kolen worden met vrachtwagens vervoerd. We komen ook langs een station wat 'Tuisbly' heeft nav een man die iedere keer zn trein miste en daardoor dus thuis bleef....

De 1e pitstop was in het plaatsje Dullstroom, een oud plaatsje dat.... Even een bakkie. In dit geval een kopje koffie want bakkie in het Afrikaans is een pick-up truck. De volgende stop was bij de Spar, om weer lunch te scoren. En al snel de volgende pitstop, in de Blyde River Canyon. Erg indrukwekkend....als je het kan zien....want het zicht werd belemmerd door de mist. Dus tja, jammer maar toen we weer op weg waren hebben we nog wel diverse stukken zonder mist kunnen zien. Een mooie groene canyon!

Gelukkig was het op de volgende stop wel weer zga onbewolkt, zonnig en zelfs flink opgewarmd naar 26gr. Het park 'Bourke's Luck Potholes'. Mooie rotspartijen, watervallen en kleurrijk uitgeholde stenen. Een leuke wandeltocht hier naartoe en zelf pap/mam waagden zich aan de route. Eenmaal weer boven, deden pap/mam zelfs mee met de zingende en dansende locale dames 💃 Met een BVOtje de bus weer in en op naar de 1 na laatste stop.

Ook bij 'God's Window' was het flink mistig dus helaas geen goddelijk uitzicht. Bij helder weer kun je 200km ver kijken. Nu kwamen we niet verder dan 20mtr.... Nog 1x een snelle stop om te tanken en op maar het Kruger Park.

Aangekomen bij een toegangspunt moest er nog ff gebeld worden aangezien er wat miscommunicatie was. Ff uit de bus en benen strekken, alleen mochten we niet te ver omdat de leeuwen dichtbij konden zitten.... Ook al waren we nog niet op 'echte' safari we hebben al diverse dieren gezien. Zoals giraf, gnoe, impala, zebra, olifant. Dus helemaal blij na zo'n lange dag!

Om 1830u aangekomen bij de lodges. De stroom was nog uit dus helaas nog geen goed zicht op hoe het eruit ziet. We slapen in een soort Safaritent en douchen in de buitenlucht. Je koffer (en eventuele etenswaren) moeten dicht ivm de muizen. Op zich ben ik dat wel gewend maar thuis worden die opgegeten door Dexter. Hier trekken ze slangen aan....  Heerlijke douche, tent en mezelf ingespoten met deet en naar het diner. Het toetje nuttigen bij het kampvuur. En nu...dit blog posten onder het genot van een bacootje en dan snel slapen want om 05u gaat de wekker.... Orobale monate!

1. Brigitte en Theo:
    7 november 2022
    Denk dat je nog maand vakantie moet nemen als je terug komt om bij te slapen. Veel plezier nog samen.
  2. Simone Leeflang:
    7 november 2022
    So far so good. Volgens mij al veel
    Km’s en lange dagen. Veel plezier mop, slaap lekker en dikke kus ook aan pap/mam.
  3. Ingrid Janssen:
    7 november 2022
    Hey skatty, leuk om alles zo te lezen war is het tijdsverschil bij jullie. Doe je ouders de groetjes en bovenal geniet van deze mooie trip 🥰
  4. :
  5. H van Elk:
    7 november 2022
    Prachtig Fen mee tot nog toe is het dezelfde reis die ik heb gemaakt heb ook in de tenten geslapen in het krugerpark bij mij eas er een jaccuzzie bij en dochter ook buiten wat gaaf om met jullie weer die reis mee te beleven xxx
  6. H van Elk:
    7 november 2022
    Wat gaaf om mee te beleven tot nog toe is alles het zelfde als ik toen gedaan heb ook die safaritenten ik had er nog een jacuzzie bij en douche ook buiten groetjes ook aan je ouders xxx
  7. :
  8. Brenda:
    7 november 2022
    Ik geniet nu al van jouw blog. Genieten met zn drietjes mop😘
  9. Vincent:
    7 november 2022
    Nou nou, drukke dagen. Maar klinkt toch wel fantastisch .
    In zo’n land horen zulke ‘dingen’ erbij denk ik .
    Geniet! Ik wacht het volgende hoofdstuk wel weer af!💋🙋🏼‍♂️🌈
  10. Hetty:
    8 november 2022
    Wat leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Maak mooie herinneringen meis!
  11. Gerda wesdorp:
    8 november 2022
    Hoi femke een heel mooi reis verslag geniet er van vg gerda en rob
  12. Ans Van Uden Hendriks:
    8 november 2022
    Wat leuk om hier je avonturen te lezen. Fijne vakantie samen met je ouders en geniet ervan?
  13. Mascha:
    8 november 2022
    Hey zussie wat leuk dat je ons allemaal zo toch mee op reis neemt op jullie avontuur. Mijn hemel wat een tijden sochtends maar denk absoluut de moeite waard. Geniet ervan en n geef paps en mams en dikke knuffel 💋
  14. :
  15. Arno:
    8 november 2022
    Hoi Femke, wat leuk om dit samen met je ouders te doen. Geniet van de reis en doe ze de groeten.
    Liefs Arno Bruijnes
  16. :
  17. Karin Heijmans:
    8 november 2022
    Super leuk om te lezen en te volgen. Make good memories.
  18. Anneke Gerritsen:
    9 november 2022
    Hoi Femke, leuk om jullie op deze manier te volgen. Doet me weer aan mijn eigen Afrika reis denken
  19. Ancel😍:
    10 november 2022
    Wauw... wat een mooie foto's en verhaal! Te weinig uren in een dag denk ik.
    Geniet ervan!🤩
  20. Evelienkooloos Kooloos: