Ha Long Bay-> Ninh Binh

19 maart 2024 - Ninh Binh, Vietnam

Na een zeer onrustige nacht, was ik blij dat ik er om 06u uit mocht....Vanavond hopelijk een betere nacht🙏 Maar de dag goed begonnen met Thai Chi op het bovendek met een prachtig uitzicht op de baai❤️ Helaas moesten we vanwege de regen na 10min naar het benedendek maar we gingen nog wel vrolijk door met de bewegingen. Na dit rek en strek moment konden we om 0645u wat ontbijten, want om 0705u lag de boot alweer klaar om ons naar de grotten te brengen.

Na een klein stukje varen kwamen we aan bij de grot Hang Sung Sot, oftewel de grot vd verrassingen. Na nog ff een pitstop op het toilet, kwam ik terug bij de groep....althans...die waren al vertrokken. Uiteindelijk in de grot weer terug gevonden (met 1000x excuses van onze reisgids vrouwke😉). Een enorme grot, welke mooi verlicht was. We zouden zo'n 700 trappen lopen maar dat gevoel hadden we zeker niet. In de buitenlucht was het helaas nog steeds aan het regenen maar gelukkig relatief warme regen.

Terug op de grote boot, ff lekker douchen, tasje weer inpakken, blog bijwerken en uitchecken. Totaal aan (5) drankjes 400.000 Vietnamese Dong kwijt, dus dat was maar zo'n 15eur. Vervolgens weer eten...maar nu brunch. Tijdens de brunch voeren we terug naar de aanlegplaats. Om 1030u zaten we weer met z'n allen in de bus en ff een poging wagen om nog wat te slapen...🥱

Na een kort dutje een pitstop bij een soort van supermarkt.... Iig erg blij met het toilet en ook nog maar wat boodschappen gedaan omdat we de komende 2dgn weinig tegen gaan komen. Kort na deze stop zijn we gestopt bij 1 vd vele begraafplaatsen. Erg kleurrijk en indrukwekkend om te zien. In de bus vertelde Vincent over hoe een uitvaart in zn werk gaat.

Na het overlijden wordt er eerst gecheckt bij een 'waarzegster'/monnik wanneer overledene begraven moet worden. De overledene wordt gebalsemd en de mond wordt met stokjes geopend en er wordt goud/zout erin gedaan. Dit omdat men denkt dat de overledene iets moet betalen om de hemelpoort door te mogen. Hierna wordt er een witte doek ober het gezocht gedaan en thuis opgebaard. De begrafenis is 3 tot 5 dgn na het overlijden. Bezoek dat langs komt neemt geld/voedsel mee. Tevens komens de priester/monnik regelmatig langs en de fanfare om de boze geesten bij de dode te verdrijven. Dag voor begrafenis gaan de familie waken (24u), incl eten en rijstwijn dus de meeste staan met een kater bij de uitvaart..... Bij de begrafenis is er complete stoet....tijdens stoet priester/monnik, familie, fanfare, vrienden (met witte bloem) en nepgeld wordt uitgegooid (dit mag niet worden opgeraapt, brengt ongeluk voor familie). De kist gaat pas in de grond als het tijdstip is wat de waarzegster/monnik heeft gezegd. Daarna moet een kip 3 rondjes rond graf rennen zodat de geest vd overledene weet dat ie echt dood is. 100dgn is er openlijk rouw, daarna ceremonie om periode af te sluiten. Na een jaar is er feest (en dat voor 7jr lang). Mannen en kinderen vd overledene mogen niet binnen een jaar trouwen, vrouwen moeten zelfs 3jr wachten.... In het zuiden word je 1x begraven, in het noorden 2x. Na 3jr wordt je opgegraven, vlees (indien nog aanwezig) ritueel verband en botten met rijstwijn gereinigd. Het restant wordt dan herbegraven in het zelfde graf. Een graf mag nooit geruimd worden!!

Onze busreis ging weer verder, in de regen....triest weer en uiteraard jammer om zo de omgeving minder goed te kunnen zien. Na een pitstop konden we nog even een plaspauze maken en...het meest belangrijke...de poncho's pakken. Dit omdat we met een bootje zouden gaan varen.... Na een busritje van 10min kwamen we aan bij de bootjes. Met z'n 2en erin en gelukkig deed er voor ons iemand roeien🙏 Een dame op leeftijd (gokken we), zonder de helft van haar gebit, maar wel met enorm veel kracht...in haar benen. Want roeien deden ze daar met hun voeten ipv handen. Bijzonder om te zien (en hard dat we gingen🛶). Inmiddels was het opgehouden met zachtjes regenen en zat iedereen als een verzopen kat in die roeiboot. Blij dat we af en toe een stukje door grotten gingen varen (hoewel we goed moesten bukken...).

Na ruim een uur varen kwamen we drijfnat aan bij de bus. En van daaruit gingen we direct door naar het restaurant voor het diner. Gelukkig had ik mn kleding van mn 'dagtas' die ik voor de overnachting op de boot moest pakken, nog bij de hand. Prima gegeten, weer wat opgewarmd en nu nog verder opwarmen in bad❤️ We verblijven vannacht in een luxe hotel in Ninh Binh, in een zeer ruime/nette kamer. Ook diverse (binnen) zwembaden, maar die sla ik ff over.... Waarschijnlijk morgen uitslapen tot 07u🎉dus zo nog ff een drankje in de bar🥂

1. Gerda:
    20 maart 2024
    Hey Femke, geniet erg van je reisverslag. Druk en vol programma maar wel ontzettend gaaf om zoveel van het land te zien en van de rituelen en de cultuur. Fijne tijd en geniet van al dit moois, knuffel 🥰 van mij.

Jouw reactie