Hanoi -> Ha Long Bay

18 maart 2024 - Ha Long Bay, Vietnam

Vanochtend 'uitgeslapen' tot 0615u en om 0715u de koffer buiten. Toen prima ontbijtbuffet, maar gelukkig hadden ze ook toast met kaas, want ik sochtends beginnen met een soort miso soep, noedels of andere warme gerechten, dat gaat er nog niet in. Om 08u met zn allen weer in de bus.

Vandaag naar Ha Long Bay, maar het zou eerst nog minimaal een uur duren voordat we überhaupt bij de buitenring vd stad aan zouden komen. De stad heeft 16mln inwoners inmiddels. Men is nu ook veel meer buiten het 'centrum' aan het bouwen. Erg mooie, maar prijzige appartementen (voornamelijk).

Onderweg kregen we van Tchi nog Vietnamese taalles.... Let op het volgende woord.... Ma (spook), Mà (wat), Má (moeder), Mã (paard) en nog 2x Ma, maar die tekens zitten niet op mn toetsenbord maar betekenen graf of jonge rijst. Dus tja....we weten inmiddels de belangrijkste...Xin Chào (hallo) en Yo (proost) 😉🥂

Een pitstop gemaakt en een bijzondere thee gehaald, Black Sugar Milk Tea. Het zag er op de foto lekker uit maar bah, wat was dat vies. Gelukkig waren de vers gebakken zoetige pannenkoekjes wel lekker😋

Onderweg vertelde Tchi/Vincent over de economie in het land. Oa over de export. De belangrijkste producten daarvoor zijn kleding, schoenen, vis, rijst, cashewnoten, peper, koffie. Tevens zijn er diverse landen die hier bedrijven mogen hebben, maar daarvoor wel in het land moeten investeren. Zoals bijvoorbeeld China, die hier wegen aangelegd heeft. Of Japan, die hier een Samsung 'village' heeft (fabriek van ong 4km lang....), en die voor de Vietnamezen metrolijnen aanlegt. En ons kikkerland met oa Friesland Campina als bedrijf en als hun aan het land waterwerken en scholing.

De volgende stop was bij de haven in Ha Long. Daar moesten we nog even wachten voordat we met een speedboot (meer een slakkenboot....) naar 'ons schip' werden gebracht. Helaas is het kei mistig/heiig weer vandaag dus die plaatjes van Ha Long Bay in alle reisgidsen....zo ziet het er iig niet uit🙈 Blijkbaar sowieso maar weinig dagen echt volop zon hier dus waren al blij dat het droog is. Ondanks de mist zeker prachtige uitzichten en mooie tocht door de baai. Ha Long Bay is 1 vd natuur wereldwonderen. Zeker indrukwekkend, alleen jammer dat veel toeristen (blijkbaar veel Chinezen) hun afval dumpen in de baai😔

Om 13u aangekomen, spullen op de kamer en door naar de lunch. De kamers zijn prima/netjes en nog best ruim met een eigen balkonnetje. Enige nadeel, kamer moet je wel delen. Bij het boeken vd reis kon je aangeven of je een kamer voor alleengebruik of gedeelde kamer wilde. Uiteraard het 1e tegen meerprijs maar wel gedaan. Zeker gezellig zo'n groep, maar een goede nachtrust en even ontprikkelen is ook ff erg fijn. Maar vanavond dus ff niet😉

Na een bijzondere en lekkere lunch was het tijd voor de volgende excursie. Maar ineens hoorde we iets waar je gratis gebruik van kon maken....een jaccuzi🤩 Dus hup snel bikini aan en plonzen op het 1e dek (wel tussen de was/afval vd boot maar dat mocht de pret niet drukken). Na 10min stegen we op, water was zo'n 45gr 🥵 en moesten ons sowieso weer klaarmaken voor de excursie. Op naar een kleinere boot en daarmee naar een steiger waar we overstapten in een roeiboot (hoefden we gelukkig niet zelf te doen). Met 3 boten voeren we langs 'the floating village'. Een plaats waar al generaties lang een soort van woonboten liggen, met voornamelijk gezinnen die in/van de visserij leven. Inmiddels zijn er veel gezinnen naar het vaste land getrokken en wonen er nu nog ongeveer 50 mensen.

Om 1630u weer terug aan boord en even half uurtje relaxen en kletsen met mn kamergenoot. En toen kwam het hoogtepunt vd dag....happy hour🙈🥂 Lekker op het dek buiten een Mojito Passion gedaan, waar je 2 voor de prijs van 1 kreeg. Deze (2) cocktail(s) kostte 179.000 Vietnamese Dong, zo'n 6,5eur.

Tussen het happy hoor door, kregen we ook nog een kook demonstratie. Hoe maak ik een echte loempia, hoe snij ik decoratie groenten en.. .. een rijstwijn proeverij (erg vies dat laatste). Om 19u konden we aan tafel, een buffet dit keer, met buiten keuze vd bbq. Toch ook maar eens een geroosterde oester geprobeerd (ook erg vies...😖😂). Het toetjes buffet was erg ondefinieerbaar.....maar ach, we moesten het toch proberen 😉

Om 21u was de energie op.... Ff een douche gepakt en om 2130u in bed. Op naar een nacht op zee....

1. Anneke:
    19 maart 2024
    Geniet 😉 van de verhalen!

Jouw reactie