Ninh Binh - Mai Chau

21 maart 2024 - Mai Chau, Vietnam

Vanwege het weer wisten we nog niet hoe laat we zouden vertrekken vandaag, maar om 0715u stuurde Vincent een appje dat we om 0830u de koffers buiten moesten hebben en om 0915u vertrek. Om 0840u naar eetzaal en die was enorm, ook qua aanbod eten. Dus prima ontbeten en 2 mini banaantjes mee voor onderweg.

Een kort ritje naar onze volgende stop. Je kon nl gaan fietsen in het stadje/landerijen. Er gingen er 10 fietsen en de rest (ik) wandelen. Lekker struinen door het plaatsje. Niet shoppen maar wel kijken naar de lokale activiteiten. Zoals de school die uit ging, een bruiloft, hoe er vlees (hond...) 'gechopt' werd en dat er een huis om een rots heen gebouwd was.

Bij het tokootje waar we moesten verzamelen kon je ook 'egg coffee' proeven. Staat zeker op mn lijstje maar vanochtend ff niet.... Om 1130u was iedereen weer terug en gingen we naar een restaurant voor de lunch. Weer een prima lunch, het begint te wennen al die rijst en loempia's 😉

Om 1240u vertrokken we naar Mai Chau, dus weer meer naar het noorden en meer de bergen in. Onderweg gehad over het Vietnamese nieuwjaar, welke gelijk valt met het Chinese nieuwjaar. Op oudejaarsdag werkt iedereen nog, maar vanaf 2130u is iedereen vrij en wordt er feest gevierd. Dan op de 1e nieuwjaarsdag ga je naar de directe familie, de 2e dag naar vrienden en de 3e dag bijkomen....Men is verplicht 3dgn vrij en er is dan ook echt niks open. Het kan tot 10dgn duren voordat het leven weer als normaal draait.

Onderweg diverse pitstops, oa bij een soort truckerstop. Op die stop kan door truckers eten voor onderweg gekocht worden en in hangmatten even een dutje gedaan worden.

Er zijn 51 etnische minderheden oa de Hemong (1mln), de Dao (900k) en de witte Tai (300/400k). Allemaal erg traditioneel (ook jongeren). Ze hebben vaak een huis op palen, waarvan dan de begane grond voor vee/was/opslag is. Meestal slapen ze in dezelfde kamer (behalve opa/oma of zwangere vrouw).

Rond 17u kwamen we aan bij het hotel. Een heerlijke plek met een prachtig uitzicht over de rijstvelden. We hadden 2 uurtjes om even te ontspannen, dus lekker rond gelopen, met mn ouders even video bellen en even genieten op ons balkon. Vandaag moesten we de kamer weer delen. En omdat er te weinig kamers beschikbaar zijn, moet een gedeelte vd groep (waaronder ik), morgen verkassen naar een ander hotel. Maar we kunnen wel uitslapen🎉

Het diner was ergens in een dorpje vd witte Tai. Qua eten was het iets minder maar daarna kregen we wel een leuke folkloristisch dansoptreden. Bij terugkomst op het 'resort' zijn we nog 'even' een cocktailtje (of 3) faan drinken in de bar. Genoten van het gezelschap tussen de rijstvelden van Vietnam🍚🍸

1. Ingrid Janssen:
    21 maart 2024
    Zo te lezen en te zien echt weer 1tje voor in de boeken deze trip tot nu toe. Geniet van alles daarginds tot op de camping 🏕 dikke knuffel

Jouw reactie