Hanoi

17 maart 2024 - Hanoi, Vietnam

Vandaag begon de dag om 0615u....ja...net als een gewone werkdag. Reizen is nl een werkwoord....maar het voelde gelukkig niet als werken vandaag. Op de minuut precies vertrokken we om 0730u naar de Tempel vd Literatuur, ook wel de oudste universiteit. Na een korte rit aangekomen, maar ook zelfs om die tijd, op zondagochtend, stond er al een rij.... Een mooi complex met een bijzondere geschiedenis. Maar wat het meest mooie was, waren al de schoolkinderen die daar kwamen. Zij waren voor ons een attractie maar wij voor hun absoluut ook🥰

Door naar de gevangenis Hoa Lo Prison, oftewel Hanoi Hilton. Zeker niet bepaald een hotel. Voornamelijk bekend om de Amerikaanse krijgsgevangenen in de Vietnamoorlog.

Vervolgens door naar het mausoleum van Ho Chi Minh, de grondlegger vh huidige Vietnam. We zijn niet naar binnen geweest want met die rij hadden we de rest vd dag daar gestaan. En er stond nog meer op het programma....
We zijn naar het Hoan Kiem meer gegaan en werden daar even 'los gelaten'. Lekker op ons gemakje kijken naar de bedrijvigheid op straat, zonder toeterende scooters.... Want dat geluid is hier standaard 🙉 Om 12u moesten we ons weer melden bij Vincent, die voor ons fietstaxi's had geregeld. Een kei leuk ritje door het oude gedeelte van Hanoi. Door een straatje met alleen kleding, of kruiden, of fruit.... Sowieso heerlijk om door die straten te gaan. Iedereen en alles leeft op straat, rijdt elkaar bijna voor de sokken maar men is en blijft zo ontzettend vriendelijk🙏❤️

Na deze drukke ochtend, tijd voor een echte Vietnamese lunch. Vis, vlees, kip, loempia's en gecarameliseerde aubergine....erg lekker 😋

Voldaan op naar het Waterpoppentheater. Een voorstelling van 3 kwartier waar ze in het water met houten poppen diverse volksverhalen vertelden. Er bijzonder om te zien. Alleen had iedereen op dat moment het erg zwaar....iets met after lunchdip/jetlag🥱 Gelukkig konden we hierna naar de bus terug richting het hotel. Daar rond 1615u, maar ik wilde nog ff klein boodschapje halen. Daarna dacht ik, ik kan nog wel ff een blokje om. Alleen dat blokje was iets groter dan gedacht.... Bij het hotel buiten een groepslid tegen gekomen en daarmee ff naar een koffie tentje geweest waar ik een heerlijke Earl Grey macchiato thee heb gedronken. Inmiddels was het bijna 1730u en we moest om 18u weer verzamelen dus snel terug naar het hotel, douchen, aankleden en stipt om 18u in de lobby 💪

Van daaruit een half uur gelopen naar het district waar we zouden gaan eten. Maar eerst naar Train Street gegaan. Een klein straatje met allemaal barretjes, die strak langs de spoorlijn liggen. Daar rijdt de nachttrein naar Saigon ongeveer 3x per uur langs. Dus wij maar een café, met 14p, en we zaten nog geen 2 tellen en de trein zou er aan komen. Dus hup, alle stoeltjes naar binnen, iedereen achter de lijn en daar kwamen ie, flink toeterend en met nog een beste snelheid. Kei leuke ervaring🚉 Na het biertje door naar het restaurant, in de Hanoi Tower, waar vroeger een gedeelte vd gevangenis was (nu een duur hotel + erg dure appartementen). Na een prima diner, toch maar ff de taxi terug na zo'n lange dag.

Inmiddels mn dagtas gepakt want morgen slapen we op een boot,  met 2p op een kamer, waar geen koffers bij passen.... En de wekker gaat om 0615u weer dus nu snel mn bed in. Truste vanuit Hanoi 😴

1. Mascha:
    17 maart 2024
    Begin is al goed 💋
  2. Simone Leeflang:
    17 maart 2024
    Sohee dat was een volle dag. En die trein, gaaf maar wel heel apart haha
    Slaap lekkerrrrr

Jouw reactie