Mai Chau - Hanoi

23 maart 2024 - Hanoi, Vietnam

Een veel lekkerder bed dan gisteren dus ik was op zich blij. Alleen snachts weer enorme hoofdpijn dus ff pilletje gepakt. En voor de wekker weer wakker (0630u). Bij het opstaan voelde ik mn maag al wat rommelen. Qua ontbijt maar even voor de zekerheid een geroosterd broodje en loperamide. Die hielp op dat moment nog niet echt dus bepakt met zakdoekjes op naar de dorpswandeling.

Een erg leuke wandeling langs diverse traditionele huizen. Veel hout, veel doe-het-zelf, kippen en honden. De huizen waren schoon en vaak met veel bloemen en planten omringd 🐶🐓🌺 We gingen ook op bezoek bij een 80-jarige man die nog altijd eetstokjes maakt. Leuk om dit proces te zie én hoe hij daar leeft. Ook nog bij een 'bovenwoning' wezen kijken, waar we door een 88-jarige tandeloze vrouw werden uitgenodigd voor een kopje thee. Die bovenverdieping slapen ze, op een (vonden wij best gammele) vloer van bamboe. 2 grote matrassen met een paar doeken en een klamboe er omheen en dat waren de slaapkamers.... Voor ons iig niet voor te stellen.

Rond 1015u terug bij het hotel, nog ff half uurtje relaxen, toen werden de koffers opgehaald en vervolgens wij ook. Inmiddels vonden mn darmen het echt niet meer leuk en helaas meerderen met mij. De lunch was mede daardoor niet zo'n suc6. Weinig gegeten, behalve een beetje rijst met boontjes en aardappel. Met een colaatje tegen de misselijkheid zou het wel goed komen d8 ik.... Maar helaas.... Ik trok wit weg, erg duizelig en 2 mannen zette me ff overeind. En toen....toen was ik net op tijd bij de dichtbijzijnde prullenbak (midden in het restaurant....)😖 Blij dat het er uit was en op zich ook dat we naar de bus gingen. Maar hadden juist een lange rit voor de boeg met in principe maar 1 stop.... In de bus heb ik wat kunnen doezelen. Helaas waren nog 2 anderen qua overgeven ook de sjaak dus het virus is ingezet🙈.

In de bus hebben ze het gehad over bruiloft, rijstvelden en militaire dienst. Ik heb er alleen weinig van meegekregen....(iets met in slaap vallen....) Behalve dat er een dienstplicht is, dat je het erg goed hebt als militair in vaste dienst (in huis overheid, goed pensioen, alleen geen omgang met buitenlanders). Mbt trouwen mogen ze hier wel trouwen uit liefde maar wel enigszins overeenkomstig met de 'zodiac'. Als je bijv een waterbuffel bent, ben je goed trouwmateriaal. En ben je boven de 30 en single dan ben je soort van afgeschreven....🙄 En mbt de rijstvelden...Het enige dat ik heb meegekregen is dat ze in het noorden 1x oogsten en in het zuiden tot wel 3x. De rest allemaal erg interessant maar het kwam ff niet binnen...

Eenmaal aangekomen in Hanoi konden we  even boodschappen doen voor wat snacks/drankjes voor in de trein en ontbijt voor morgenochtend te halen (voor mij water/banaan....). Daarna zijn we doorgelopen naar het restaurant voor het diner. Ik heb alleen een cola, bolletje rijst en en stukje ananas op. Na het diner nog een klein stukje met de bus naar het station. Daar de buschauffeur uitgezwaaid, want die bleef hier. En toen de nachttrein in.... 🥳

We kregen een coupé toegewezen voor 4p. Dus met 4dames slapen we hier. In het begin lekker zitten kletsen, totdat mn maag het weer nodig vond om een plastic zak vol te spugen. Daarna gelukkig wel direct wat beter te pas. Diarree is ook niet echt prettig is zo'n trein maar gelukkig is er een wc🙈 Om 22u zijn we ons klaar gaan maken voor de nacht en allemaal erg benieuwd of we iets zullen slapen.

Inmiddels is het 2230u en ga ik een poging wagen. Morgen gaat om 07u de wekker. En hopen dat vannacht alles rustig blijft...🙏 (1 geluk, ik lig met 3 verzorgende in de coupé 😊)

1. Peer:
    23 maart 2024
    Shit(ty) Fem. Da is nie leuk zo aan de race(kak). Spreekwoord... Wel goed eten hè, straks moet je poepen en dan komt er niks, gaat ff niet op voor jou. Hoop da je er vlug vanaf bent. Liefs Peer 😘

Jouw reactie