Route 62 (ipv 66)

16 november 2022 - Cape Town, Zuid-Afrika

Dinsdag 15 november, dag 11

Vanochtend mochten we weer uitslapen, wat een luxe....dus pas om 0730u bed uit. Pap had helaas weer lopen spoken, maar dat was aan het begin vd nacht dus gelukkig hadden ze nog wel wat geslapen. Pap sloeg het ontbijt nog ff over. Gelukkig had ik een lading aan Snelle Jelle's meegenomen dus die komen op dit soort momenten goed van pas. Mam en ik konden weer gebruik maken van een prima ontbijt. Meestal is er brood, geraspte kaas (nergens plakken te zien....), yoghurt, cruesli en divers fruit. In ieder geval altijd genoeg!!

Om 10u zaten we weer allemaal braaf in de bus. De 1e fotostop was bij de Huisrivierpas. Ook hier weer een prachtig uitzicht over/tussen de bergen. We reden vanochtend over de Route 62 door de Karoo. Een bijzondere route door valleien en langs imposante bergketens. Het deed ook ergens wel denken aan de route 66. Een eindeloze weg door een bijzonder landschap. Soms kilometers lang geen huizen, mensen, niks... En dan ineens....loopt er weer iemand langs de weg. En dat doen ze hier veel. Ook op 'de snelweg'. Mag niet, doen ze toch... Wat we vandaag onderweg ook veel tegenkwamen, waren wegwerkzaamheden. Er staan dan eerst 8 borden dat er wegwerkzaamheden zijn. Vervolgens staat er iemand met een vlag te zwaaien. Dan iets verder staat er nog iemand met een vlag te zwaaien. Je stopt dan voor het stopbord/pion. En als de pion wordt weggehaald en het stopbord gedraaid wordt naar 'ry/go' dan mag je weer verder.... Leuk proces om te zien en respect voor de medewerkers. Die zijn nl volledig gekleed, lange broek, shirt, vest, (wollen)muts en het was vandaag 32gr....🥵

Voor de lunch zijn we gestopt in het plaatsje Barrydale. Dit plaatsje staat bekend om Ronnie Sex Shop. Daar zijn we niet geweest....wel bij de toeristen shop en de Country Pumpin bar. Over sex gesproken....vandaag bij de damestoiletten bij een tankstation kon je gratis vrouwencondooms meenemen....dat zie je bij ons niet.... Dit was laatst ook al het geval bij een national park waar er stapels condooms gratis meegenomen konden worden. Zuid-Afrika heeft namelijk nog altijd een erg hoog HIV-epidemie. Wel 20-25% vd mensen tussen 15 en 45 jaar heeft HIV/aids. Om dit percentage terug te dringen worden er dus oa gratis condooms verstrekt.

We rijden weer verder naar onze eindbestemming van vandaag, Stellenbosch. Een klein authentiek stadje, waar ook het begin is van de wijnroute. We hebben een wandeling gemaakt door dit mooie stadje. Begonnen bij het dorpsmuseum met oude huisjes waar ambachtslieden vroeger werkten. Daarna naar de Moederkerk en daarna het belangrijkste....het winkelcentrum 😉 Mam heeft een leuk jurkje gekocht voor maar 100 rand (zo'n €5,50). Om 1630u kwamen aan in de guesthouse. De groep werd in 2en gedeeld, want er was niet voldoende plek voor iedereen. Om 18u werden we opgehaald voor het eten, wat in het centrum van Stellenbosch zou zijn. We hadden 2 dagen geleden al op moeten geven wat we wilden drinken/eten dus het stond binnen no time op tafel. Eindelijk de echte Zuid-Afrikaanse boboti gegeten.....baie lekker!!

We hadden al een voorwaarschuwing gekregen en inderdaad....om 20u ging de stroom er weer af. Zou tot 22u duren. En weer vannacht van 04 tot....?! Morgenochtend is er ook geen warm water dus nog ff wachten tot 22u, dan snel warme douche en bed in. Gelukkig hebben we nog altijd offline Netflix...😉

Woensdag 16 november, dag 12

Een onrustige nacht voor ons alle3 maar voornamelijk weer voor pap die weer erg bevriend was met het toilet....😕 Vanochtend nog geen stroom maar door de stroom vd generator bij de receptie was daar wel een kopje thee/koffie te krijgen. Waarschijnlijk zouden ze in de plaats tot 16u vanmiddag geen stroom hebben....😱

Bij het restaurant waar we gisteravond gegeten hadden, hebben we vanochtend ontbijtpakketten gehaald. Die konden we in de bus opeten of wachten tot de 1e koffiestop. Echter die stop werd voornamelijk afwisselend op de wc doorgebracht 🙈 Lang leve de droge koekjes, bananen, snelle jelle en loperamide....

Rond 1030u kwamen we aan in Hermanus. Deze mooie kustplaats staat bekend om haar walvissen die regelmatig gespot worden. Echter is het walvisseizoen afgelopen dus buiten het standbeeld, geen walvis gezien. De plaatsnaam stamt af van de Nederlander Hermanus Pietersen die zich hier vroeger heeft gevestigd. Veel nette ruime vrijstaande huizen, die ook als extra vakantiehuis door de rijkere stedeling wordt bewoond. Ook redelijk wat Engelsen die hier wonen. Maar ook hier, aan de rand van deze 'rijke' plaats, zie je een township. We hebben onze souvenirs van vandaag ook gekocht bij een township inwoner.

We stapten uit op een prachtig uitkijkpunt op de rotsen met zicht over de kustlijn/bergen. Daarna zijn we het stadje ingelopen. Pap/mam zijn een bakkie gaan doen, ik even naar de winkelstraat. We zijn op ons gemakje over 'de markt' gelopen en daar waren weer genoeg leuke souvenirs te zien. Uiteindelijk op het terras hapje gegeten en toen weer terug naar de bus.

De volgende plaats op onze tour was Stellenbosch. Deze plaats is het hart van de wijnroute. Tevens is deze (studenten)stad erg leuk om te bezoeken vanwege de gebouwen in diverse stijlen. De Dorpstraat is de hoofdstad waar veel van deze (oa Victoriaanse) gebouwen staan en zelfs de eikenbomen staan op de monumenten lijst. Mooi om hier langs te wandelen. Ook zijn we nog in de 2 eeuwen oude winkel 'Oom Samie se Winkel' geweest. Enorm veel spulletjes van kruiden tot sokken en van souvenirs tot wijn.

Om 16u vertrokken we met de bus naar ons (laatste) hotel. Onderweg rijden we langs diverse townships, waaronder Kayamandi waar zo'n 25000 mensen wonen in erbarmelijke omstandigheden. Erg indrukwekkend om te zien en moeilijk voor te stellen dan mensen zo (moeten) leven. Het minimumloon wat hier is, is 4020 rand per maand. Dat is 225 euro.....

En tja...dan kom je aan in het Marriott hotel...gelegen naast een psychiatrische inrichting....enorme verschillen/tegenstrijdigheden. We genieten absoluut (van natuur en cultuur) maar we beseffen ons ook weer eens extra hoe goed wij het hebben in NL. Wij hebben echt niks te klagen....

Vanavond lekker maar enigszins chaotisch gegeten. Nu nog ffkes chillen want om 0545u gaat ie weer....